Pomiń zawartość →

Taizé Lublana 2023

Lublana – to urokliwe miasto na kilka dni stało się stolicą radości i otwartości, ale także skupienia i głębokiej modlitwy. Większe i mniejsze grupy przybywały ze wszystkich stron. Wśród rozmów królował język angielski, ale często dało się także usłyszeć z ust mijanych ludzi formułowane bez problemu polskie zdania – wszak Polacy stanowili jedną trzecią wszystkich uczestników Europejskiego Spotkania Młodych.

Siedzę pisząc te kilka słów, a w głośniku unosi się dźwięk znanych kanonów… wracają wspomnienia. Eucharystie w międzynarodowym składzie celebransów, grupy dzielenia w chłodnej kościelnej wieży, ale z rozgrzewającą serca dyskusją, w której centrum stała miłość Boga i bliźniego, pierwsze i kolejne kroki uliczkami stolicy, smak gorącej czekolady, widoki z zamkowego wzgórza, franciszkański kościół wypełniony po brzegi, pełen autobus rozśpiewanych i radosnych uczestników, uśmiechy wolontariuszy wkładających do toreb prowiant na dzień następny, rozmowy w drodze oraz przy posiłku, wreszcie wieczorne modlitwy na Arenie Stožice i odpoczynek u przyjmujących rodzin…

Grupa z Duszpasterstwa Młodzieży naszej Archidiecezji – ruszyła już w środowy poranek spod katowickiej katedry. Po blisko 10 godzinach jazdy przyszedł czas na nocleg w niewielkim miasteczku niedaleko jeziora Bled. Po obfitym posiłku wieczornym (po drodze w ciągu dnia był też postój w austriackim barze szybkiej obsługi z czerwononosym klaunem) i Eucharystii – udaliśmy się spać, aby z rana mieć siły do zwiedzania wodospadu Peričnik, skoczni w Planicy oraz zamku górującego nad wspomnianym wcześniej jeziorem. Wieczorem dotarliśmy do meetpointu na obrzeżach Lublany. Tam nakarmieni i ziemską i duchową strawą, trafiliśmy do przyjmujących nas rodzin. Szybka nocka i na pełnych obrotach od rana włączyliśmy się w proponowane wydarzenia. W sobotę opuściliśmy na chwilkę ulice stołecznego miasta i udaliśmy się do Jaskini Postojnej. Tam pełni zachwytu nad Bożym dziełem nie mogliśmy oderwać oczu od nacieków skalnych: wyrastających stalagmitów i zwisających stalaktytów. Pojechaliśmy również pod Predjamski Grad, gdzie wielu pokusiło się o zdjęciowe sesje, które pewnie zagoszczą na profilach społecznościowych nie na jedną chwilę.

W sylwestrową noc oprócz wspólnej modlitwy o pokój na świecie, był czas na zabawę i wymianę kulturową. Festiwal Narodów pozwolił nam dostrzec bogactwo i różnorodność, które nie są przeszkodą, ale okazją do wysłuchania i zrozumienia.

Droga powrotna rozpoczęta po obiedzie w poniedziałkowe popołudnie swój kres miała wcześnie rano w centrum Katowic. Dziękujemy tym, którzy byli z nami oraz Biurowi Podroży: Yeti za zorganizowanie wyjazdu! Wielkie dzięki, tym którzy wspierali nas swoją modlitwą oraz tym, którzy śledzili nasze społecznościowe media.