W drugiej połowie ferii odwiedziliśmy niemiecką diecezję Essen, która jest partnerem naszej archidiecezji katowickiej. Podczas pierwszego tygodnia Światowych Dni Młodzieży będziemy gościć dużą grupę pielgrzymów właśnie z Niemiec. Wyjazd był elementem przygotowań do tego wydarzenia, które już w lipcu tego roku.

Przez te kilka dni pielgrzymowaliśmy do kościołów na terenie Essen i okolic. Poznaliśmy bliżej młodych, którzy przyjadą do nas za kilka miesięcy oraz niemiecką kulturę i to, w jaki sposób Kościół niemiecki zaprasza do siebie młodych ludzi.

Najważniejszym punktem naszego wyjazdu było spotkanie, którego gospodarzem był biskup pomocniczy Ludger Schepers w kurii biskupiej w Essen. Wspólnie dyskutowaliśmy o sytuacji Kościoła w Polsce i w Niemczech oraz o doświadczeniach związanych ze Światowymi Dniami Młodzieży i ich organizacji. Po spotkaniu zwiedziliśmy esseńską katedrę, gdzie następnie uczestniczyliśmy we Mszy Świętej.

Szczególne miejsce na naszym szlaku miały kościoły młodzieżowe, stworzone specjalnie z myślą o ludziach stojących na rozdrożu, którzy poszukują odpowiedzi na nurtujące ich pytania, szukają prawdy. Są one nastawione na młodych, często zbuntowanych i krytycznych wobec Kościoła. Atmosfera i organizacja tych miejsc staje się pretekstem do rozmowy i zastanowienia się nad wiarą. Młodzieżowe kościoły, które zobaczyliśmy, są czymś niespotykanym w Polsce. Chyba najbardziej zaskoczyła nas „Tabgha” – kościół, którego nazwa pochodzi z języka greckiego i oznacza „siedem źródeł”. Zaraz po wejściu rzuciły nam się w oczy duże, kolorowe graffiti. Dopiero po chwili zrozumieliśmy, że utrzymane w abstrakcyjnej konwencji obrazy mają symbolizować dziesięć przykazań. W kościele można też znaleźć między innymi labirynt oraz małe fontanny-źródełka, które nawiązują do nazwy kościoła. Również Najświętszy Sakrament znajduje się w nietypowym miejscu, jest jednak bliżej wejścia, a tym samym bliżej wiernych.

Dowiedzieliśmy się też o różnych eventach ewangelizacyjnych, o wychodzeniu z modlitwą na ulice miast; akcje te są jednak nieco inaczej organizowane, niż u nas. Nasze doświadczenie jest dowodem na to, że ścieżek do Jezusa jest wiele i często są one zadziwiające – tak samo jak zadziwiający jest sam Bóg.

Będąc tak blisko Kolonii nie mogliśmy ominąć chyba najbardziej zachwycającej, a na pewno najwyższej katedry świata. Przed Mszą Św. w kaplicy Najświętszego Sakramentu i przed dokładnym obejrzeniem wnętrza wspaniałej świątyni wyśpiewaliśmy na placu u jej stóp fragment hymnu ŚDM, a eŚDeeMowa flaga zatrzepotała w pełnej krasie. Wdrapaliśmy się również na wieżę katedry, skąd podziwialiśmy panoramę miasta, by później przejść się jego ulicami.
Wszystkie miasta, w których gościliśmy, należą do Zagłębia Ruhry, które podobnie jak Śląsk jest terenem przemysłowym. Odkryliśmy, jak wiele wspólnego ma on z naszym regionem oraz, że jego historia jest mocno związana z Polską i Polakami.

Podążając śladem jednego z nich, papieża Jana Pawła II, dotarliśmy na Veltnis-Arenę, siedzibę znanego klubu sportowego FC Schalke 04. Wiemy jak wielkim fanem piłki nożnej był nasz Ojciec Święty, dlatego i na tym stadionie nie mogło zabraknąć eŚDeeMowego pierwiastka.

Ostatnią rzeczą, choć z pewnością nie najmniej istotną, o której trzeba wspomnieć, było spotkanie z Polską Misją Katolicką. Polacy mieszkający od lat w Niemczech bardzo ucieszyli się z naszej wizyty. Zostaliśmy ciepło przyjęci, przeżywaliśmy wspólnie Mszę Świętą, adorowaliśmy Najświętszy Sakrament i wychwalaliśmy Boga śpiewem. W swoim domu gościły nas również Siostry Misjonarki Chrystusa Króla dla Polonii Zagranicznej, które prowadzą m.in. spotkania dla polskich dziewcząt. Na koniec naszego pobytu zaprezentowaliśmy miejscowej młodzieży efekty naszych przygotowań do Światowych Dni Młodzieży i przedstawiliśmy plan tego co nas czeka w lipcu – w archidiecezji katowickiej, a następnie w Krakowie.

Finałem całego tygodnia w Essen była uroczysta Msza Święta w Polskiej Misji Katolickiej, odprawiana w języku polskim i niemieckim. Towarzyszyły jej piękny śpiew i niesamowite poczucie jedności wychodzące poza granice kulturowe i językowe. Był to przedsmak tego co się będzie działo w Krakowie.

Zdjęcia z naszej wyprawy do Niemiec można obejrzeć tutaj: Młodzież Archidiecezji Katowickiej z wizytą w Essen.